Sjuklön som egenföretagare?

Hej, jag har varit anställd men har nu möjlighet att konsulta på ett intressant projekt genom min enskilda firma. Jag kommer säga upp min anställning. Min ersättning som enskild kommer motsvara min nuvarande lön.

Vilket skydd har jag som enskild om jag blir sjuk (t.ex Covid i 14 dagar) ? Den enskilda firman har haft minimal omsättning hittills. Jag antar jag behöver någon sjukförsäkring, kontaktar man ett försäkringsbolag? Är det något speciellt som ska ingå i försäkringen? Tack på förhand!
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga,

    Även som egen företagare omfattas du av den statliga socialförsäkringen. Som företagare med enskild firma gäller delvis andra regler än för den som är anställd såsom att du kan välja karenstid. Har man nystartat företag gäller särskilda regler.

    Information om den statliga socialförsäkringen finner du här .

    Vad det gäller andra försäkringar är jag ingen försäkringsförmedlare och jag har därför svårt att rekommendera olika försäkringar.

    Det finns dock olika typer av försäkringar som kan aktualiseras såsom sjukvårdsförsäkring som ska garantera att man via försäkring får kontakt med vården inom viss tid eller avbrottsförsäkring som kan täcka fasta kostnader vid sjukdom. Har du tecknat den s k Arkitektförsäkringen kan man exempelvis teckna avbrottsförsäkring som tillval.

    För att du ska få ett försäkringsskydd som är anpassat för dig och dina behov rekommenderar jag att du kontaktar en försäkringsförmedlare såsom Marsh eller försäkringsbolag direkt.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.