Ta en semesterdag eller använda flextid?

Hej !
Jag har varit helt sjukskriven i sex månader pga. utmattning. I snart tre månader har jag arbetat begränsad tid, först 25% och sedan 50%.
Under juli månad tog jag (oplanerat) två veckor ”ledigt” och förlängde det sedan med ytterligare en vecka.
Eftersom jag planerar att ta ”riktig” semester senare i år så valde jag att registrera det som flextid, både eftersom jag har +140 timmar på mitt flexsaldo sedan ett par år tillbaka och eftersom jag annars ”förlorar” fyra timmar per semesterdag pga min sjukskrivning.
Medan jag var borta ändrades detta till semester av min arbetsgivare utan att tillfråga mig och nu väntar jag på svar om även de dagar som ligger i början av augusti ska ändras till semester istället för flex. Kan företaget bestämma detta eller är jag själv fri att välja ?
Jag kommer troligtvis att gå upp i tid under hösten och innan årsskiftet vara uppe i 100% igen.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan,
    Börja gärna med att titta i er flextidspolicy för att se om du har haft rätt att självmant placera ut uttag av flextid. Finns det ingen sådan policy så bestämmer arbetsgivaren hur flextiden får läggas ut. Gällande semestern så har visserligen arbetsgivaren rätt att placera ut semester under sommarmånaderna men det kan inte ske under pågående semester. Semesterplaneringen ska, om det finns kollektivavtal, samrådas med antingen det lokala facket och om det inte finns, den anställde innan semestern utplaceras. Arbetsgivaren bestämmer semesterns placering i slutändan men då ska besked om semestern ges två månader i förväg enligt huvudregeln. Ni behöver komma överens om en lösning låter det som.
    Sveriges Arkitekter
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.