Vad gäller för semester vid byte av jobb?

Jag har precis bytt jobb och började mitt nya i början av april. När det är semester senare i sommar kommer jag inte ha hunnit tjäna in tillräckligt med semesterdagar för att få en betald semester.

Kan jag få min intjänade semester från mitt gamla jobb nu när jag får min sista lön och är det då från april förra året eller från årsskiftet? En av mina nya kollegor nämnde att man under sina år som anställd på ett kontor intjänar semesterdagar på nåt sätt förutom sin 25 dagar per år. Stämmer detta eller är det bara något jag missuppfattade?

Har noll koll här så hoppas ni förstår min fråga och kan hjälpa mig.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Semesterreglerna är en aning tekniska och kan se olika ut på olika arbetsplatser.

    Grundtanken är dock att man tjänar ihop sin betalda semester medan man jobbar. Har man 25 semesterdagar per år tjänar man ihop cirka 2 semesterdagar per månad man jobbar.

    Ihoptjänad betald semester är en rättighet som du har tjänat ihop och ska inte bara försvinna om du inte har hunnit ta ut den när du slutar. Det innebär att om du har tjänat ihop men inte hunnit ta ut betald semester från din första arbetsplats kommer det att utbetalas som pengar till dig.

    Det finns olika varianter vad gäller semester, vissa arbetsplatser har att man har 1 april-sista mars som semesterår medan andra arbetsplatser har kalenderår (1 jan-31 dec). Vissa arbetsplatser har att man första året av anställning inte har någon betald semester men att man tjänar in semester till nästa år. Andra arbetsplatser gör en prognos av hur mycket semester du kommer att få under året och ger dig tillgång till dagarna innan du har hunnit tjäna in dem.

    Jag föreslår att du börjar med att prata med din första arbetsgivare för att få veta hur mycket semester du har tjänat in som kommer att utbetalas som pengar när du slutar. Du bör även prata med din nya arbetsgivare för att fråga hur det fungerar med semester hos dem och hur mycket semester du kommer att kunna ta ut under året.

    Är du medlem i Sveriges Arkitekter kan du sedan kontakta oss om du har några frågor kring semestern som du vill stämma av med oss.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.