Har arbetsgivaren rätt till fotografier på projekt som jag har tagit?

Jag har fotat alla mina arkitektprojekt, både på fritiden och under arbetstid, och lagt upp dem på företagets server, samt byggt upp en bildbank med foton på material osv. Nu har jag slutat min anställning på företaget, men alla mina foton ligger kvar på deras server. Jag har nu sett att min tidigare arbetsgivare använder sig av mina foton (och mina referensprojekt) i publiceringar, utan att namnge vare sig mig som fotograf eller vem som utfört arbetet. Kan jag kräva att min tidigare arbetsgivare tar bort alla mina foton från servern? Har de rättighet att använda dem?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej.
    Det finns en tumregel som säger att arbetsgivaren har rätt att använda de verk som har skapats av den anställde på arbetstid i ”sin normala verksamhet och i den omfattning som någorlunda säkert kunde förutses när verket tillkom”. Vilket innebär att enligt min bedömning har arbetsgivaren rätt att nyttja de bilder du tagit på arbetstid.

    Bilder som du kan visa att du har tagit på din fritid och då inte på uppdrag av arbetsgivaren eller på annat sätt överlåtit nyttjanderätt till kan bedömas annorlunda. Dessa bilder skulle du eventuellt kunna hävda att arbetsgivaren inte får nyttja, det vill säga att någon nyttjanderätt inte har överlåtits till arbetsgivaren. Det som kan talar emot är att du genom ett så kallat konkludent handlande givit arbetsgivaren nyttjanderätt till bilderna. Detta skulle ha skett genom att du har lagt bilderna på servern, för att de ska få nyttjas av arbetsgivaren, du känner till att de nyttjas av arbetsgivaren och du har inte reagerat mot att de nyttjats.

    Detta konkludenta handlande kan ha medfört att arbetsgivaren inte har haft anledning att förstå att du skulle misstycka och istället tolkat din tystnad som passivt samtycke.

    Du har dock alltid rätt att namnges som upphovsman till de bilder du tagit, så har även upphovsmännen till de verk som avbildats. Den rätten har du oavsett om arbetsgivaren förvärvat nyttjanderätten till bilderna eller inte. Detta framgår tydligt av upphovsrättslagen.

    Sveriges Arkitekter
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.