Har jag rätt att använda material från min arbetsplats i min portfolio?

Hej,

Jag funderar på nytt jobb och undrar vad som gäller angående upphovsrätt till material från den nuvarande arbetsplatsen i en portfolio. Jag vill visa vad jag kan och har gjort på min nuvarande arbetsplats och jag vill inte berätta att jag söker nytt för nuvarande chefer. Kan jag använda ritningar och bilder som jag har varit med och arbetat på i en ansökan utan att fråga?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Om du är anställd och du skapar något tillfaller nyttjanderätten för det din arbetsgivare. Du har rätt att bli namngiven om du anses som upphovrättsman men det är din arbetsgivare som har rätt att ex sälja resultatet.

    Eftersom det är din arbetsgivare och inte du som har rätt att nyttja resultatet innebär det i praktiken att man behöver fråga sin arbetsgivare om man vill ha projektet i sin portfolio.

    Vanligtvis brukar arbetsgivare inte vara så bråkiga kring det men det kan ju ställa till det om man inte vill be sin arbetsgivare om tillstånd då det kanske avslöjar att man söker jobb.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
  • Är det en bra idé att man redan vid ingående av anställningsavtal kommit överens med att man får använda materialet i sin portfolio vid framtida jobbsökande och detta finns nedskrivet i avtalet?
    (Uppdaterad )
  • Tack för din fråga!

    Det kan vara en god idé att avtala om, men det kan vara så att arbetsgivaren i avtal med beställare kommit överens om att ritningar mm inte får spridas eller till och med att de är sekretessbelagda. Mot den bakgrunden är det möjligt att arbetsgivaren inte kan ge dig rätt att kopiera ritningar till portfolion.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.