Ny lön vid ändrad tjänst utanför lönerevisionen

Hej,
Tills nu har jag jobbat som medverkande arkitekt och nu blir jag handläggare. Jag läser att avtalsrörelsen skjuts upp på grund av corona, betyder det att jag måste vänta till höst för att få högre lön?

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga,

    Det centrala avtalet är förlängt så det är formellt möjligt att ha en löneprocess redan nu. På grund av det rådande läget (2020) avråder dock Sveriges Arkitekter från att ta löneprocessen just nu.

    För det fall att löneprocessen hos er skjuts upp innebär det att du kommer att få vänta på att din lön justeras inom ramen för löneprocessen.

    Får man en ny eller avsevärt förändrad tjänst anser jag dock att man bör få en förändrad lön direkt när tjänsten ändras. Lönen ska ju sättas med hänsyn till exempelvis arbetsuppgifter och ansvarsområden. Därför är det rimligt att man ändrar lönen redan när tjänsten ändras så att villkoren matchar tjänsten.

    Inom ramen för löneprocessen ska man få en ny lön som baseras på prestationen under året. I denna process är det rimligt att man hanterar mindre ändringar i tjänsten. Du bör förslagsvis prata med eventuella lokala fackliga företrädare eller med arbetsgivaren om situationen och se om man kan finna en lösning för dig.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.