Mer ledig tid istället för lönehöjning?

Hej! På vårt företag skulle vi arbetstagare vilja börja förhandla om ledig tid (fler semesterdagar än kollektivavtalets 25) istället för lönehöjning. Finns det några modeller för hur detta skulle kunna genomföras?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Generellt kan man säga att det inte finns något som hindrar att man får fler semesterdagar men inte någon löneökning om både arbetsgivare och medarbetare är med på det. Man kan dock notera att det å andra sidan inte heller finns något stöd för detta i löneavtalet eller liknande.

    Man kan också säga att lönen är viktig eftersom den påverkar inte bara den månatliga lönebetalningen utan även pensionsintjänande, a-kassegrundande inkomst m m. Det är därför inte rekommenderat att frivilligt gå med på att få fler semesterdagar istället för löneökning om man inte är säker på vad det innebär.

    Det sagt så finns det inga vedertagna modeller för att prata om fler semesterdagar istället för löneökning. En möjlighet skulle kanske vara att beräkna på hur mycket pengar en semesterdag är värd, d v s lön för dagen plus semestertillägg.

    Du är välkommen att kontakta vår medlemsrådgivning om du vill diskutera saken vidare.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.