Hur ska jag argumentera för att få en rimlig lön?

Jag har läst 4,5 år planeringearkitekt (saknar alltså examensjobbet hittills), har nu till sommaren dessutom läst 2 års arkitektstudier, till detta har jag två hela års arbetserfarenhet som planeringsarkitekt samt extra under studietiden och somrar (totalt 3 olika arbetsgivare inom branschen).

Inför löneförhandling undrar jag hur ni rekommenderar att jag ser på lönestatistiken? Min chef vill "ha kvar en morot för mig att ta min masterexamen" och vill inte ge mig en rättvis lön. Jag blev anställd 2017 med månadslön på 25 000, gick över till fast anställning och 28 500 kr. Nu har jag 30 500 kr i månaden (är alltså tjänstledig från min tjänst som planeringsarkitekt för att läsa till arkitekt).

Under medarbetarsamtal har har inte fått höra en enda sak jag kan förbättra då chef och andra medarbetare är väldigt nöjda och jag är uppskattat. Vilka argument hade ni rekommenderat att jag använder för att motivera en rimlig lön?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,

    Lön ska sättas individuellt utifrån dina kompetenser och erfarenheter och de krav som tjänsten ställer. Lönen ska också kännas motiverande. Jag föreslår att du med utgångspunkt i statistiken diskuterar med arbetsgivaren om din roll och dina uppgifter om vad som är en rimlig lön. Vad som är en rimlig lön är dock svårt att säga eftersom man behöver alla omständigheter.

    Vad gäller examen är det en viktig kvalifikation men inte den enda. Jag tycker att du bör ha en rimlig lön redan idag eftersom lönen förutom att vara en summa pengar man får varje månad även bestämmer SGI (vad gäller ersättningar från Försäkringskassan) och A-kassa. Ett alternativ om arbetsgivaren är ovillig att ge dig en rimlig lön redan idag är att komma överens om att du kommer att få lönepåslaget retroaktivt när du har blivit färdig.

    För att diskuterar detta vidare kan medlem i Sveriges Arkitekter ringa 08-50 55 77 00 så att man kan diskutera vad som är en rimlig lön i just ditt fall.

    Läs mer om lön och lönesättning.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.