Kan jag kräva en löneökning i linje med märket?

Hur ska man förhålla sig till industrins märke på 7,4% på två år i årets löneförhandling. Kan man räkna det som att man minst borde öka sin lön med 3,7% i år?

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Märket är inget som finns siffersatt inskrivet i något av våra kollektivavtal vid tidpunkten när detta skrivs. Därför går det inte att utgå från det formellt på något sätt, eller kräva samma procentsats i sin egen löneförhandling. Men det ger ju en bild av hur löneökningarna ser ut på stora delar av den övriga arbetsmarknaden. Notera dock att det är olika procentsatser de båda åren.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.