Lönerevision enbart motsvarande anställningstid?

Jag började min tjänst sommaren 2022. Vid det andra lönesamtalet inför lönerevision får jag veta att jag bara får en höjning motsvarande den tid som jag varit anställd. Är det rätt att göra så utan att informera om det vid anställning eller första lönesamtal?

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Det finns rätt många variabler som spelar in här, såsom om du arbetar i privat eller offentlig sektor, vilket kollektivavtal som gäller och vad som står i ditt anställningsavtal. Så vi rekommenderar att du ringer oss för rådgivning.
    Men generellt finns ingen upplysningsskyldighet vid anställning om hur nästkommande lönesamtal ska se ut mer i detalj, men det beror som sagt på.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.