Löneöversyn med tidsbegränsad anställning?

Hej, jag jobbar som vikarie på en kommun (kontrakt mellan 2021-09-27-2022-08-31). I mitt kontrakt står det att jag har Årslöneläge: 2021 års nivå. Så jag antog att även om jag inte får ytterligare påslag på min lön kommer jag iaf få det årliga påslaget, 2022 års nivå. Men nu har alla haft lönesamtal på min enhet utom jag, och jag har inte fått något påslag. Vill ta upp detta med min chef, men vill först dubbelkolla med er, har jag rätt till det årliga påslaget som vikarie eller inte
Tack på förhand!
Vänligen, N

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    I det kommunala löneavtalet (kollektivavtal om löneprocess) står ingenting om anställningsform.

    Det kan tolkas som att alla ska ingå.

    Däremot brukar många arbetsgivare hävda att vid tidsbegränsad anställning har man lönesatt tjänsten utifån att man ska ha samma lön hela perioden och att det inte finns samma behov av att årligen höja lönen vid tidsbegränsad anställning som vid tillvidareanställning.

    Att det finns ett löneår angivit i ditt avtal kan dock tydas som att lönen ska revideras 2022.

    I detta läge är det kanske för sent men generellt är det bra att vid diskussion om att anställas med tidsbegränsad anställning diskutera frågan om den årliga löneöversynen/lönerevisionen.

    Jag föreslår att du i första hand pratar med arbetsgivaren eller lokal facklig representant. Om detta inte är möjligt kan du kontakta vår medlemsrådgivning.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.