Lönejustering och högre semesterersättning?

Hej!
Jag fick i september ett besked om justerad lön. Denna lön betalas ut retroaktivt sedan 1a april. Jag har redan fått semestertillägget utbetalt, men justeras det också retroaktivt eller baseras den på den förra intjäningsperioden med den tidigare lönen?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Förutsatt att du arbetar på ett privat kontor som är bundet av Arkitektavtalet i sin helhet gäller generellt att utbetalade ersättningar och gjorda avdrag ska omräknas retroaktivt. Så vad gäller semestertillägget beror det på hur det tjänas in. Har semestertillägget redan tjänats in beräknas det på lönen under den tiden du tjänat in det. Har semestertillägget ännu inte hunnit tjänas in, exempelvis om du får hela årets semester i förskott, kan det behöva räknas om. Du är välkommen att kontakta  vår rådgivning.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.