Vad gäller för a-kassa och inkomstförsäkring?

Hej
Hur fungerar löneförsäkringen utifrån att jag kanske får möjlighet att bli anställd en eller två dagar i veckan i perioder efter min uppsägning? Det kanske också blir för olika arbetsgivare i Sverige eller i Danmark.
Får jag delvis utbetald ersättning?
Får jag full ersättning igen om anställningen upphör?

Jag har läst mig till att om man har ett AB måste det vara helt vilande under arbetslösheten. Men vad händer med ersättningen vi min försäkring om AB startas upp för tex ett projekt under tre månader varefter man blir arbetslös igen?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Det finns två instanser som är aktuella här, Akademikernas a-kassa samt inkomstförsäkringen som hanteras av Folksam. Så vad gäller frågorna om deltidsarbete och a-kassa, regler kring arbete utomlands och regler kring aktiebolag rekommenderar vi att du först kontaktar Akademikernas a-kassa. Efter det rekommenderar vi att du stämmer av samma frågor med Folksam för att bekräfta om och hur det påverkar din inkomstförsäkring.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.