Justering till ny ingånglön?

Hej, nu när det har kommit nya rekommenderade ingångslöner ska jag be om att få den nya rekommenderade lönen för nyutexade arkitekter redan nu? Jag började jobba i augusti 2022 och har för närvarande 2022 års rekommenderade lön för nyutexade. Tror också att vi ska ha lönesamtal i mars.

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Tanken med ingångslönen är att den är just det - en lön för nyutexaminerade med kort erfarenhet eller utan någon erfarenhet alls. Nu verkar du ha ungefär ett halvårs erfarenhet. Förslagsvis skulle du kunna titta på nivån på den nya ingångslönen  och jämföra den med lönestatistiken för någon med ett års erfarenhet. Så vi rekommenderar att du loggar in på arkitekt.se, klickar dig vidare till SACO lönesök och tittar på statistiken för de med ett års erfarenhet. Eftersom statistiken är från 2022 tittar du på de med examensår 2021 för att få ett hum om vad ett års erfarenhet hamnar på.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.