Kompensationstid vid korttidsarbete?

Hej, vi har blivit permitterade 20% i arbetstid som följd av Coronaepidemin. Min arbetsgivare säger att samtliga anställda på byrån måste ta ut all sin inarbetade tid samt sina sparade semesterdagar för att firman ska ha rätt till det statliga stödet. Kan min arbetsgivare tvinga mig till detta? Jag vill spara min komptid till att ta ut vid ett senare tillfälle.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Enligt de centrala förbundsavtal som Sveriges Arkitekter tecknat ska semester och semesterintjänande inte påverkas av perioder av korttidsarbete. Intjänade extra ledighetsdagar, sparad semester och annan intjänad arbetstid påverkas alltså inte av en korttidspermittering. De behöver inte läggas ut innan ett avtal om korttidspermittering införs.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.