Kan chefen tvinga någon att ta ledigt trots att hen inte har semester kvar?

Vår chef har gått ut och sagt att alla som inte har full beläggning måste ta ledigt mellan jul trettonhelgen. Eftersom det är dåliga tider är det flera som inte har full beläggning, men några av dem har tagit ut all sin semester för året. Kan då arbetsgivaren tvinga dessa personer att ta ut tjänstledighet eller minusflex?
Den tidigare ledigheten har ju varit beviljad av chefen, har chefen där ett ansvar att se till att vi i så fall har tillräckligt med semesterdagar kvar för mellandagarna innan hen beviljar semester under andra delar av året?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Nej arbetsgivarens besked stämmer inte. En anställd kan alltid avstå utlagd obetald semester om det inte finns några betalda dagar kvar av årets dagar enligt 8§ Semesterlagen. Den anställde behöver dock meddela arbetsgivaren detta direkt. Vad gäller inarbetad kompensationstid eller flextid beror det på hur regleringen kring detta ser ut i anställningsavtal, personalhandbok eller liknande. Vi rekommenderar att du kontaktar vår juridiska rådgivning för en utredning i den frågan.
    Tjänstledighet kan inte beordras ensidigt och det stämmer att det är upp till arbetsgivaren att bevilja eller neka så många semesterdagar tidigare under året att så anställda har kvar semesterdagar vid årets slut om arbetsgivaren avser att ha stängt då.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.