Hur definieras medverkande, handläggande och ansvarig arkitekt?

Hej, kan jag få en definition på handläggande arkitekt och på uppdragsledande arkitekt?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan. Den uppdelning som finns använder vi enbart när vi samlar in lönestatistik, i privat sektor, och inte för någonting annat. Den lyder som följer.
    • Medverkande arkitekt: utan handläggaransvar och utan ansvar för arkitektonisk utformning.
    • Handläggande arkitekt: självständig arkitektonisk utformning, samlat ansvar för mindre projekt eller delansvar för större.
    • Ansvarig arkitekt: handläggare med samlat ansvar.
    • Chefsarkitekt: kontorschef eller motsvarande med kontorsledande uppgifter.

    Begreppen är ett redskap för att du ska kunna placera in dig när du fyller i löneenkäten och används inte med nödvändighet av alla enskilda företag. Företag kan komma att använda andra uppdelningar av olika anledningar.
    Sveriges Arkitekter
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.