Vad gäller för förskottssemester vid uppsägning?

Vad gäller för förskottssemester om man säger upp sig? "Preskriberas" denna först efter fem år eller finns någon annan tidsperiod specificerad i kollektivavtalet?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Förskottssemester innebär att man när man är nyanställd får möjlighet att ta ut betald semester även om man egentligen inte har rätt till det,

    Om man får förskottssemester är utgångspunkten att arbetsgivaren får göra avdrag för den om man säger upp sig själv.

    Har man varit anställd i mer än fem år preskriberas förskottssemestern såtillvida att arbetsgivaren inte längre kan göra avdrag. Enligt det s k Arkitektavtalet, det kollektivavtal som de flesta privatanställda arkitekter med kollektivavtal omfattas av, gäller inte någon annan tid än fem år.

    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.