Förhandla lön åt andra?

Hej! Jag har blivit invald i lönedelegation och ska nu förhandla lön åt andra. Men jag har själv aldrig varit med i en förhandling, jag är för ny i branchen och missade min första lönerevision då jag blev anställd efter 1 oktober 2022. Känns lite jobbigt. Finns det stöd att få hur jag ska tänka i min nya roll?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Att ha uppdraget som förtroendevald i privat sektor, och representera klubbstyrelsen i löneförhandlingar, handlar primärt om att säkerställa att löneprocessen följs och att det inte finns några osakliga löneskillnader. Alla anställda har fortfarande sina egna lönesamtal och får där argumentera på individnivå, även fast den anställde omfattas av klubbens löneprocess. Vi har återkommande kurser i löneförhandling för förtroendevalda i privat sektor och kommer så även att ha i vår. När tillfälle är bestämt kommer en inbjudan att skickas ut i nyhetsbrevet till förtroendevalda. Du är även välkommen att kontakta vår juridiska rådgivning per telefon vid frågor.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.