Hur påverkas semestergrundande dagar vid föräldraledighet?

Hur påverkas semesterlönegrundande dagarna vid föräldraledighet på 50%? Påverkas de om arbetet fördelas på 5dagar/vecka respektive 4 dagar/vecka? Och spelar det roll om man tar ut föräldrapenning eller ej?

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Vid föräldraledighet gäller enligt lag att 120 dagar, per förälder, i samband med barns födsel är semestergrundande eller 180 dagar för en ensamstående förälder. Dagarna förbrukas på samma sätt oavsett om ledigheten varar hela dagar eller bara under en del av dagen. Även en halv dags uttag av föräldraledighet, med arbete resten av dagen, gör alltså att en hel av de 120/180 dagarna går åt.

    Det är enbart dag för vilken föräldrapenning lämnas som är semestergrundande på 120/180 dagar. Tid utan föräldrapenning är således inte semestergrundande. Frågan om semestergrundande frånvaro vid VAB regleras separat. Det blir en rätt teknisk diskussion, så för vidare frågor får du gärna ringa oss på 08-505 577 00 mellan 9-12 eller 13-15.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.