Kan arbetsgivaren bestämma hur jag ska åka till jobbet?

Kan min arbetsgivare ha synpunkter på hur jag tar mig till jobbet? Tex om jag åker kollektivt eller ej?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Man kan säga så här att å ena sidan kan det vara svårt för arbetsgivaren att styra din fritid, inklusive tiden du tar dig till och från jobbet. Å andra sidan kan hur man tar sig till arbetet påverka sannolikheten att du utsätts för för smitta och i förlängningen om du tar med dig smitta till kontoret samtidigt som arbetsgivaren har ett arbetsmiljöansvar för sina anställda.

    Det innebär att man i första hand bör diskutera saken med sin arbetsgivare och att man som medlem vid behov kan kontakta oss på Sveriges Arkitekter.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.