Namngivning av ursprungsarkitekt?

Hej!
Jag har blivit ombedd att stämpla om gamla bygglovsritningar (relationsritningar) för en uteservering så de kan söka nytt (tillfälligt) bygglov.
Vi har fått de gamla bygglovet men vad gäller då? Kan jag bara ta de rakt av och stämpla om? Ska jag behålla deras namn i ritningshuvudet och lägga till en notis om att jag stämplat om? Eller vad är det korrekta sättet att göra det på?

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Rent upphovsrättsligt kan du som utgångspunkt arbeta vidare på annan arkitekts verk. Detta inkluderar att använda de ritningar du fått från beställaren rakt av, men även med någon typ av omarbetning. En beställare kan alltså som utgångspunkt ta in en ny arkitekt för att färdigställa en ritningshandling.
    Men det är viktigt att du på något sätt behåller information om vem som är ursprungsarkitekt på den omarbetade ritningen. Enligt Sveriges Arkitekters etiska regler behöver du också personligen underrätta, alltså ensidigt informera, tidigare arkitekt att du arbetar vidare på dennes verk innan du åtar dig uppdraget. Enligt dessa regler ska även ursprungsarkitekten namnges i alla sammanhang där du eller din arbetsgivare presenterar ert omarbetade verk. Så ja, behåll deras namn i ritningshuvudet och lägg till en notis om att den arkitekten är ursprungsarkitekt.

    Viktigt att tänka på är att ni blir juridiskt ansvariga för att allt innehåll i det arbete ni avlämnar är korrekt, på samma sätt som om ni hade upprättat ritningshandlingen helt själva från början. Ha därför ditt eget namn och ert kontorsnamn på ritningshandlingen också.

    Har du fler frågor är du välkommen att ringa oss på 08-505 577 00, vi jurister finns tillgängliga vardagar 9-12 och 13-15.

    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.