Vad gäller när jag kör egen bil i tjänsten?

Hej,
Jag undrar om det finns någon anvisning om vad som skall gälla när man kör med sin egen bil i tjänsten? Finns det någon rekommendation gällande milersättning?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Vad gäller användning av bil kan reglerna skilja sig åt beroende på arbetsplats så jag rekommenderar att du i första hand pratar med arbetsgivaren om det finns några färdiga regler alternativt kontaktar Sveriges Arkitekters medlemsrådgivning.

    Finns ingen färdig milersättning blir det upp till dig och arbetsgivaren att komma överens. Milersättning upp till 18,50 kr per mil är skattefritt. (2021). Läs mer på Skatteverkets webbplats.

    Kommer ni överens om högre milersättning kan du bli beskattad på överskjutande del. Milersättningen är tänkt att täcka både drivmedel och slitage. Det medför att man kan behöva beakta värdeminskning på bilen när man kommer överens om milersättning.

    Får man inte milersättning kan man i vissa fall göra avdrag i deklarationen för bilanvändningen.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.