Checklista vid arbetslöshet?

Hej!
Har ni någon information/lathund/checklista vid arbetslöshet? Hur funkar det tex med inkomstförsäkring? Måste man ansöka om den eller kommer den automatiskt när man anmält a-kassa?

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Det finns mer information om hur det fungerar vid uppsägning på grund av arbetsbrist på arkitekt.se., inklusive en checklista längst ner.
    Det första du gör efter att du tagit emot uppsägningsbeskedet, om din arbetsgivare har kollektivavtal, är att anmäla dig till Trygghetsrådet efter att arbetsgivaren först anmält dig där. Det kan du göra redan under din uppsägningstid. Arbetar du i annan sektor än privat sektor får du kontrollera med motsvarande omställningsorganisation. Se även till att du aktiverar din företrädesrätt till återanställning, om du har en sådan.
    Sedan kan du avvakta tills din första arbetslösa dag, då du först anmäler dig som öppet arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. Det är viktigt att du anmäler dig där just din första arbetslösa dag för att inte tappa någon rätt till ersättning. Direkt att det är gjort kan du anmäla dig och söka ersättning hos Akademikernas a-kassa. När a-kassan fattat sitt beslut kan du sedan söka ersättning hos inkomstförsäkringen.
    En fysisk ansökningsblankett för inkomstförsäkringen skickas automatiskt ut i samband med att du anmäler dig på Arbetsförmedlingen. Men skulle du av någon anledning inte ha fått den finns den att hämta hos Folksam, där du även kan se ungefär vilken ersättning som betalas vid ett beviljande.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.