A-kassa och fackförbund vid arbete i Danmark?

Hej,
Jag gör praktik utomlands (Danmark) under ett år och undrar hur det fungerar med fack-medlemskap och a-kassa? Ska jag gå med i en dansk a-kassa och kan jag i så fall få a-kassa när jag är klar med utbildningen i Sverige? Eller ska/kan jag gå med i svenskt fackförbund och svensk a-kassa?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga.
    Läs gärna mer hos Akademikernas a-kassa om arbete utomlands. Kontakta gärna  Akademikernas a-kassa  för att få alla besked i a-kassefrågor och så att du får tiden i Danmark tillgodoräknad.

    Vid sidan av a-kassan ingår en inkomstförsäkring i medlemskapet hos Sveriges Arkitekter. För att eventuellt kunna använda den i framtiden behöver du bland annat arbetat upp en kvalificeringstid om 12 månader. Ett alternativ är att du går med hos oss som utlandsmedlem för att börja arbeta upp kvalificeringstiden. Det beror lite på vad du har för framtidsplaner. Ta gärna kontakt med vår Medlemsservice om du har fler frågor.
    Sveriges Arkitekter
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.