Träna hund i Nose Work, personspår och viltspår

Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig på vägen. Jag har nyligen tagit jägarexamen och är intresserad av att köpa en hund.
Nu undrar jag om ni kan kortfattat förklara skillnad mellan "nosework" "viltspår" och "personspår"? För att vara mer tydlig, kan man göra alla tre saker med sin hund? eller är det svårt eller omöjligt att träna alla tre?
För mig som lekman ser det ut som tre likartade grenar på samma träd när jag söker information.
Hundras har jag inte valt ännu, dels för att först få lite klarhet av min fundering.
Hoppas ni kan peka mig åt rätt håll.
Mvh Lars Eklund

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Tack för din intressanta fråga!

    Nose Work, personspår och viltspår är väldigt roliga aktiviteter både för hund och förare.

    Kan man träna alla tre grenarna med sin hund? Absolut!
    En del hundar kan behöva att man lär in en sak i taget men när de fattat vad det handlar om så kan man utöva alla tre vid olika tillfällen.

    Nose Work
    Är en tävlingsgren där hunden ska kunna finna en specifik doft och sedan markera att den funnit doften. Hunden söker efter doften, den spårar inte upp den. Doften är gömd i en behållare eller liknande.

    Dofterna som används är:

    • Eukalyptus
    • Lagerblad
    • Lavendel
    Ansvariga för denna gren är Svenska Nose Work klubben. Du kan hitta mycket intressant på deras webbsida.

    Personspår
    Är en specialgren inom Svenska Brukshundklubben (SBK).
    Vid personspår ska hunden följa en markbunden vittring av en människa.
    Spåret är i första hand i skogen eller på ängar.
    Här kan du få tips av SBK om att träna och tävla i spår.

    Viltspår
    Viltspår är för många inledningen till att hunden ska jobba som eftersökshund.
    En eftersökshund, det vill säga en hund som tränats till att i lina följa spår av skadat vilt, måste enligt lagen finnas tillgänglig vid all klövviltsjakt.
    Läs om detta på Jägarförbundets webbsida.

    Man kan även tävla och ta championat i Viltspår. Se ett tidigare inlägg som vi har - Viltspår - träning, prov och viltspårprovschampionat.
    På ett viltspårprov bedöms hundens lämplighet vid eftersök på skadat och dött vilt. När man tränar så använder man blod från ett djur samt en skank som man kan dra i spåret.

    Hoppas du snart har en hund som du kan dela dessa roliga aktiviteter med!

    Annika Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.