Kvalsterallergegiker och äga hund?

Hejsan
Min sambo är kvalsterallergiker och vi undrar om hur det påverkar att ha en hund då?
Och vilken typ av hund som är bäst som antingen fäller eller allergihund som inte fäller?

Tänker att kvalster fastnar i pälsen och är det då inte bättre att ha en hund som fäller och man dammsugar ofta? (Robotdammsugare)
Än att ha en allergihund som inte fäller?

För ju mer som stannar i pälsen på hunden borde göra det jobbigare för personen med kvalsterallergi att ha tex hunden nära sig i knäet?

Resonerar jag/vi helt galet?

Tack för svar!
Mattias

Kommentarer

  • Hej Mattias,

    Tack för din fråga.

    All forskning visar att det inte finns några hundraser som utsöndrar mindre allergen än andra.

    Allergi eller överkänslighet är individuellt både vad det gäller hund och människa.

    En hundras som en allergiker tål behöver inte fungera för en annan.

    I länken nedan finns ett inlägg där du kan läsa mer om forskningen och vad du kan göra för att minimera besvären om man utvecklat allergi mot sin hund.

    Finns det allergivänliga hundraser?

    Lycka till!
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.