Köpa valp av privatperson utan kennelnamn, vad ska jag tänka på?

Hej,

Jag tänkte köpa en hundvalp (Bichon Frise) via en annons på blocket. De som säljer valpen säger att detta är deras andra valpkull men de driver ingen kennel och de är heller inte registrerade som uppfödare. Mamman sägs ha en fin stamtavla SKK och att de båda hundarna är registrerade i jordbruksverket. Det finns ingen information om pappan förutom att det är en Bichon Frise.
Är det osäkert att köpa en valp på detta sätt och är det något speciellt som jag ska tänka på och/eller försöka ta reda på?

Hälsningar Lina

Kommentarer

  • Hej Lina!

    Tack för din fråga.

    Som privatperson har du rätt att ta två valpkullar utan kennelnamn. Vill du därefter fortsätta att föda upp måste du registrera ett kennelnamn. Det är alltså ganska vanligt att man tar två kullar innan man bestämmer sig för att ansöka om kennelnamn.
    Dock rekommenderar jag att du frågar om valparna är eller ska bli registrerade i SKK och om du kan få föräldrarnas registreringsnummer.
    Bichon Frisé är även en ras som har krav på att båda föräldradjuren ska vara patellaundersökta innan parning, så det kan vara bra att kolla upp.

    Valpar som registreras i SKK ska vid försäljning ha följande som du får med dig hem:
    - Registreringsbevis (stamtavlan)
    - Köpeavtal
    - Valpbesiktnings­intyg som inte får vara äldre än en vecka.

    Om valpen är vaccinerad ska du få ett vaccinationsintyg och uppfödaren bör också kunna ge dig ett schema för vaccinationer och avmaskning. Valpen ska vara id-märkt med chip eller tatuering och av uppfödaren ska du få en ägaranmälningsblankett med hundens uppgifter ifyllda.

    Önskar dig en trevlig helg!

    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.