Vad gäller vid dolda fel och reklamation?

Hej.
Jag har en fråga om reklamationen. Det står att man kan få en kompensation om ett fel inträffar innan 3 års ålder. Min hund fick ett anfall i veckan. Veterinären antar att det är IE. Men endast ett anfall har inträffat. Om detta skulle utvecklas och visa sig vara IE, kan man utnyttja reklamationsrätt för kompensation då? Eller hur funkar det?

Kommentarer

  • Hej,

    För att man ska kunna få ersättning för dolda fel krävs att reklamationen, det vill säga meddelandet om att man upptäckt ett fel, är gjord inom tre år efter köpet. Som köpare har man även en skyldighet att reklamera fel som man kan komma att kräva ersättning för inom skälig tid, reklamerar man inom två månader anses det alltid vara skäligt.

    Vänliga hälsningar
  • Hej!
    Köpte en hund med bibehållen avelsrätt på en kull. Det visade sig ganska snart att hunden fick diarréer och kräkningar när hon åt viss mat. Jag kontaktade uppfödaren flera gånger om detta och de antingen lät bli att bemöta mina farhågor om hunden eller sa att det är vanligt att valpar har känsliga magar.
    Har aldrig fått ens träffa valpens mamma, vilket de lovat flera gånger men aldrig håller.
    Till slut inledde jag en magtarmutredning av henne och även forskare på Uppsala djursjukhus tittade på hennes fall. De tog prover och en buköppning och det konstaterades att hon har en missbildad lever och gallgångar som leder till skrumplever. Detta är medfött enligt dem. Jag har fått lägga ut mycket pengar i självrisk och det har varit över ett år av oro över hundens hälsa.
    Uppfödaren har blockerat mig på gemensamma chatten med övriga valpsyskons ägare. Försäkringsbolaget menar att de inte tänker ersätta mig för dolda fel på uppfödarens försäkring. Visst är det så att uppfödaren själv ersätta mig för kostnaderna?
    Helena Sivula
  • Hej Helena,

    Tack för din fråga.

    Detta är en juridisk fråga som jag inte kan svara på direkt, men kika gärna på nedan inlägg.

    Vad är ett dolt fel?

    Och titta gärna på följande sidor där vi samlat de vanligaste frågorna och svaren:Hittar du inte svaret men är medlem kan du kontakta vår juridiska rådgivning på telefon eller mejl. Här hittar du kontaktuppgifter: Om juridisk rådgivning i SKK.

    Läs mer här om medlemskap och hur du går tillväga om du vill bli medlem: Medlemsguiden

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.