Fel tider buss 173

Avg.tid för buss 173 från skarpnäck mot skärholmen diffar med ett par minuter på morgonen. Kan inte säga om det gäller hela dagen.
På samma linje stämmer inte avgångstiderna från älvsjö mot skarpnäck.

Tessan

Kommentarer

  • Är det i reseplaneraren? Planerare du Skarpnäck -> Skärholmen eller är det en delsträcka i en annan resa?

    Appen visar endast tider enligt tidtabell för tillfället, jag kommer så småningom slå på realtid för att matcha verkligheten något bättre.

    Tack!

    Johan Berg Nilsson
  • Ja i reseplaneraren. Skarpnäck-älvsjö visar en min fel appen jämfört med tabellen på stationen och det som står i "digitala" fältet uppe i kuren. Ex säger appen 06.46 men stationen säger 06.45. Älvsjö-skarpnäck diffar 4-6 minuter i appen jämfört med digitala tidtabellen på station. Ex appen säger 16.40 men stationen säger 16.45.

    Menar du att de digitala tidtabellerna på stationerna är i realtid och att det kan vara därför de diffar?
    För avgången från skarpnäck (som är startstation för sträckan) bör ju starta exakt enligt tidtabell, som då är 45 på stationen men 46 i appen.
    Tack för svar!

    Tessan
  • Är hållplatsen Horisontvägen? Har nu även tittat på SLs egna reseplanerare som även säger 6.46 för 173 från den hållplatsen.

    Kan hålla med om att tiden borde stämma i det fall det är en startstation. Jag tror problemet här beror på att tiden för avgången inte är exakt 6.46 utan något innan, kanske 06:45:30. Tiderna som jag har tillgång till är avrundade till hela minuter vilket görs av SL, tiden på skyltarna avrundar troligtvis tiden på ett annat sätt vilket gör att det upplevs som olika tider.

    Jag har felanmält ett liknande fel tidigare till SL och de som levererar tider här, https://kundo.se/org/trafiklabse/d/felaktiga-ti.... Tyvärr finns det för tillfället inget jag direkt kan göra.

    Däremot kommer det till viss del fixa sig när realtid läggs till, däremot kan jag inte garantera att tiden exakt kommer vara den samma då det ser ut att vara en viss skillnad på hur det avvrundas här.

    Att det ska skilja upp till 5 minter beror troligtvis på förseningar i trafiken som bör korrigeras med realtiden. Även här visar SLs hemsida avgång som 16.40.

    Om du vill får du gärna felanmäla till SL via deras kundtjänst för att få ett mer officiellt svar. Visa då på att tiderna som finns i deras egna tjänster. Nämner du den här appen kommer de endast säga att det är den här appens fel.

    Hoppas detta hjälper.

    Johan Berg Nilsson
  • Ja horisontvägen. Ok tack då vet jag! 😀

    Tessan