Att nå STHLM Traveling's funktioner via appen Tasker

Hej,

Jag är nyfiken på om det går att starta/nå en "favoritresa" i STHLM Traveling genom appen Tasker. Det går naturligtvis att åstakomma genom att skapa en genväg på hemskärmen, men jag skulle som exempel kunna vilja nudda en NFC-tag vid dörren hemma och då på telefonen direkt få upp bussavgångarna på favoritresan "hemma till jobbet".

När jag kikat runt på nätet så verkar det finnas något som kallas Action Intent. Detta återfinns också i Tasker, men jag vet tyvärr inte hur jag skall gå tillväga. Är det möjligt att göra det som jag efterfrågar?

Tack för en grym app!

Mvh Erik

Erik

Kommentarer

  • Hej, jag har tyvärr ingen koll på Tasker. Däremot går det bra att trigga en sökning i STHLM Traveling från en annan app. Action Intent låter precis som det du vill göra.

    Här är ett exempel på hur man kan kombinera en sökning från en punkt till en annan.

    journeyplanner://routes?start_point=Slussen&end_point=T-Centralen&isTimeDeparture=true

    Ett mer avancerat exempel där man även kan ange koordinater och vilken tid man vill åka eller vara framme.

    journeyplanner://routes?start_point=Slussen&start_point_lat=0&start_point_lng=0&end_point=Augustendalsvagen&end_point_lat=59.31799&end_point_lng=18.163469&time=&isTimeDeparture=true

    Det går enkelt att testa om den fungerar genom att skapa en QR-kod för att se om den triggar en korrekt sökning, t.ex. http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs;=...

    Jag gissar att Tasker har någon möjlighet att mata in en URI som de ovan någonstans.

    Gillar verkligen idéen med att ha en NFC-tag hemma, återkom gärna med hur det fungerar hade varit väldigt kul att höra mer om det.

    Johan Berg Nilsson
  • Jaha, det var så enkelt :-)

    Då går det lätt att via en "task" öppna URI'en som en länk i webläsaren - men då öppnas först webläsaren och sedan STHLM Traveling (lite onödigt). Jag provade istället att starta via en "action intent" och det fungerar perfekt!

    Tasker...

    1. Gjorde en ny task och döpte till "Bussavgångar till jobbet"
    2. Lade till: "Misc" --> "Action Intent"
    3. I Alternativen fyllde jag i...

    Action: "android.intent.action.VIEW"

    Cat: "Default"

    Data: "journeyplanner://routes?start_point=Slussen&end_point=T-Centralen&isTimeDeparture=true"

    Target: "Activity"

    Sedan är det bara att knyta tasken till en profil som aktiveras via en NFC-tag.

    Tack för hjälpen!

    Förresten, var kan jag läsa mer om vilka sökningar man kan göra?

    Mvh, Erik

    Erik
  • Härligt, kul att det fungerar.

    I dagsläget stöds följande parametrar.

    • start_point
    • start_point_lat
    • start_point_lng
    • end_point
    • end_point_lat
    • end_point_lng
    • isTimeDeparture
    • time

    Här finns även ett exempel på hur man från en egen app kan integrera mot STHLM Traveling, https://gist.github.com/237292.

    Johan Berg Nilsson
  • Sweet!

    Då skall jag se vad jag kan trixa ihop 😀

    Erik
  • Finns det några ytterligare parametrar nu ex. för avgångar?

    Daniel
  • Hej, jag hittade den här sidan just nu när jag trixar lite med just tasker. Jag har gjort så som ni säger men och appen öppnas samt tar fram rätt start och slut men jag får inte upp några tider för nästa avgång...

    Rasmus Sundgren
  • Det finns ett nytt format som är rekommenderat att gå över till vilket även ger lite mer flexibilitet.

    Jag tror att det gamla endast fungerar i vissa fall tyvärr och är beroende av ytterligare data. Testa om följande ger bättre resultat.

    • version, sätt till 2
    • from
    • to
    • alternative
    • via (optional)
    • travelMode (optional), en kommaseparerad lista av en eller flera av följande "foot, bike, bikeRent, car, metro, bus, train, lightTrain, tram, boat". Alla kombinationer fungerar dock inte tillsammans.
    • time (optional)
    • isTimeDeparture (optional)

    to och from stödjer följande format; "lat,lon:id:name" och "id:name" samt "lat,lon:name".

    Johan Berg Nilsson