Appen väljer länge resor än nödvändigt

Ofta visar appen en krångligare resväg än nödvändigt och sorterar också bort enklare resvägar. Händer framför allt vid byten men också på kortare direktsträckor. Jag kunde inte upprepa problemet på SL.se. Brukar annars kringgå det genom att skriva att jag bara vill åka tunnelbana men det går ju inte de gånger jag ska byta till buss. I bilderna jag skickar verkar den tro att det inte går några tunnelbanor från Husby efter 16.

Bifogade filer:

Amanda

Kommentarer

  • Hej Amanda,

    tack för rapporten. Appen försöker hitta alternativa resvägar från en plats till en annan. Ibland kan resultaten te sig lite tokiga som här. Men det ska alltid finnas minst en resväg som är den "bästa" i resultatet. Om du förväntade dig en resväg som inte presenterades får du gärna säga till vilken så ska titta närmare på det.

    Jag ska även se om de går att kategorisera på något sätt för att göra det lite tydligare över vad det är som visas. Det betyder alltså inte att det inte går fler avgångar med tunnelbana efter 16 som i exemplet.

    Tack för att du sa till!

    Johan Berg Nilsson
  • Hej Johan!
    Tack för ett snabbt svar.

    Absolut, det betyder inte att det inte går fler avgångar efter 16, men det jag berättade var att appen inte visade fler.

    Resvägen jag förväntade mig var den snabbaste för den tiden jag skulle åka. I detta fall en restid mellan Husby och Centralen på 20 minuter eller en resa mellan Husby och Gustavsberg på runt en timme.

    Om vi tar första bilden som exempel:
    Där ville jag resa med tunnelbana, blå linje, mellan Husby och T-Centralen efter klockan 16. Istället presenteras här buss, byte till annan buss, byte till tunnelbana och sedan gång, eller buss, byte till grön tunnelbana och sedan gång - på 1h 33min respektive 1h 13 min, istället för blå linjens totala 20 min. De två reseförslagen var de sista och enda som appen gav som förslag efter klockan 16:04 - när jag laddade fler visade den alltså bara nästa dag.
    Samma Husby - Slussen.

    De normala resvägarna till Gustavsberg ser du (precis som på bild 1 och 2) högst upp i skärmbild 3 och längst ner i 4. Du ser skillnad när du jämför tiderna.

    Jag kan sammanfatta mitt problem med: appen hittade ingen väg in till stan från Husby med tunnelbana mellan 16:04-00:00 trots att tunnelbanan går med 7-15 min mellanrum.

    Amanda
  • Hej igen,

    jag har hittat vad som orsakade problemet och det ska nu vara åtgärdat. Tack för att du sa till och hittar du fler problem så är det bara att säga till.

    Tack för hjälpen!

    Johan Berg Nilsson

  • Hej,

    Det känns lite onödigt att åka till kallhäll för att åka buss tillbaka till Jakobsberg när man redan är där 😀

    Mikael
  • Hej Mikael, ledsen för sent svar. Ja det var verkligen en märklig resa. Jag lyckas inte reproducera det nu, händer detta fel fortfarande?

    Tack för att du sa till!
    Johan Berg Nilsson