Yttemperatur

Hej,

Jag eftersöker information om ungefärlig yttemperatur på en svart yta, vid en uppmätt lufttemperatur på 44 grader.

Mvh Lisa

Kommentarer

  • Hej Lis
    Din fråga kan inte SMHI svara på. Vi mäter enbart lufttemperaturen på våra stationer.
    Hur het den svarta ytan blir torde bero på om den är solbelyst och i så fall solhöjden. Dessutom borde materialet på den svarta ytan spela roll liksom den svarta ytans orientering mot solen och vindhastigheten spelar säkert också roll.
    Något universitet eller teknisk högskola skulle kunna veta mer om detta. Kanske SP i Borås kan veta något också.

    Det är kanske läge för dig att åka till ett varmt land och göra ett experiment?

    Hälsningar
    Lennart Wern