Webbkamera nät över större delen av sverige

Tänkte på att om ni hade ett webbkamerasystem i alla större städer o andra viktiga områden, så kunde ni i realtid se hur det ser ut från marken i detalj, tänkte på detta då så många får fel i sin stad jämfört med era prognoser. Avdela personal som följer dessa webbkameror o jämför prognoserna med vad kameran ser, detta kan man utveckla mera....

Kommentarer

  • Tack för ditt förslag, skickar vidare till utvecklingsenheten så får de ta hänsyn till det 😀

  • En fråga !

    Finns det nån "apparat" på marknaden man som privatintresserad kan placera ut på vald plats som kan känna skillnad på snö o regn ? Undrar därför att det är kuperat där jag bor o ibland är det snö på bergshöjderna ca 100m över min bostad men regn/bart på min nivå. 100m är ju inte mycket men vid temp kring nollan har jag många gånger märkt skillnaden då jag ofta går upp på dessa höjder.

  • En bra fråga Göran! Jag får höra mig omkring på bygget om det är någon som vet något om ett instrument som känner skillnad på snö och regn!

  • Det borde finnas åtminstone proffesionella mätare, då ju tex en laserstråle skulle reagera olika beroende på om det kom snö eller regn. Om den tex lyser horisontellt mot en mottagare så skulle mottagarstationen kunna tolka om det är snö eller regn beroende på hur strålen ändras pga nederbördan.

  • Här är ett exempel på ett sådant instrument som SMHI använder:
    http://www.vaisala.com/en/defense/products/weat...