Vindvinter i Gävleborg eller Uppsala län?

Jag vet att vädret varierar över åren, men denna vinter känns helt galen.
Sedan slutet av 2019 och till idag den 22/2 har det varit många dagar med vind. Går man på min upplevelse så har det varit två tredjedelar vinddagar, förmodligen mindre då jag tycker att kraftiga vindar är skrämmande, speciellt de som ruskar om huset.

Två frågor till er, är min upplevelse fel? Att den här perioden inte varit mer blåsig än andra?
Finns det en statistik över vindhastigheter över tid?