Hur varierar vindhastigheten när man befinner sig vid havsvatten?

Hej! Jag är ute i skärgården och paddlar kajak. Jag skulle gärna vilja veta lite mer exakt hur vindhastigheten genomsnittligt varierar när man befinner sig vid havsvatten. Mer exakt befinner jag mig på Vätö utanför Norrtälje. Jag tycker det är intressant att veta inför min planering av de olika turerna, när på dygnet man har så lite vind som möjligt. Jag har för mig att det är på morgon och kväll, men jag skulle gärna vilja ha lite mer exakt info om medelhastigheter vid olika tidpunkter på dygnet, samt förklaring på variationerna. Vanligtvis brukar jag kunna googla mig till den här typen av info, men denna gång misslyckades jag :-) Hoppas därför på hjälp från er!! Mvh Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel
    Jag tog fram två tabeller som visar medelvindhastigheten i m/s vid olika tider på dygnet och olika månader. Tiden i tabellerna är i UTC. För att få Svensk vintertid får du lägga på en timme och då vi har sommartid får du lägga på två timmar.
    Den första stationen, Söderarm, ligger ute till havs och den andra, Svanberga, ligger norr om Norrtälje. På Söderarm blåser det förstås betydligt mer än inne över land.
    Du ser bl a också att det blåser mer på vintern än på sommaren eftersom lågtrycket är intensivare då. Du ser också att det på sommaren blåser mer på dagen än på natten. Orsaken är bl a sjöbris. Dygnsvariationerna är inte så stora på vintern eftersom solen lyser svagare då.

    Här hittar du data så att du kan göra egna sammanställningar:
    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    God kanottur
    Lennart Wern

    Bifogade filer: