Vind/Tryck/Temperatur under Kallfront/Varmfront/Ocklussionsfront

När och var i förhållande till en varmfront, kallfront och ocklussionsfront ändrar sig vinden, trycket och temperaturen, samt hur förändrar sig dessa?
Konrad

Kommentarer

  • Hej Konrad

    Nedan är en sammanfattning av vad som vanligtvis sker vid frontpassage. Du kan också läsa mer om detta i någon utbildningsbok inom meteorologi.

    Vind:
    Vanligtvis blåser vinden framför fronten längs med fronten och mot fronten, i frontens rörselserikting bakom fronten. När en front passerar upplever man alltså en vindvridning (medurs).

    Temperatur:

    Kallfront:
    En kallfront defineras som zonen mellan en kall luftmassa och en varmluftmassa, där den kalla luftmassan avancerar (oftast österut eller söderut på vår hemisfär). Temperaturen nära marken kan dock bero på annat än vilken luftmassa man befinner sig i (till exempel markinversioner eller andra lokala beingelser), så när vi meteorologer gör en analys så tittar vi ofta på temperaturen i 850 hPa höjden. Generellt blir det dock kallare när en kallfront passerar. Detta sker i teorin efter att vinden vridit.

    Varmfront:
    Det blir generellt varmare när en varmfront passerar.

    Ocklusionsfronter:
    Ocklusionfronter kan vara både kalla och varma.

    Tryck:
    Trycket sjunker före en frontpassage och stiger när fronten passerat.
    Den mest betydande skillnaden mellan kallfronter och varmfronter för väderleken är att kallfronter är brantare, vilket innebär litet kraftigare nederbörd ofta vid en kallfrontspassage än vid en varmfrontspassage. En varmfront däremot ger ett större område framför själva markfronten molnighet och nederbörd. De klassiska cirrusmolnen som förebådar en frontpassage är också litet mer typiska för en varmfront då den är flackare.

    Hälsningar
    Sandra Klimatolog