Statistik över vindriktning för en viss månad?

Hej!
I juli jag skulle vilja paddla med min kajak från Kalmar till Västervik.
Var ska jag hittar vindriktningen statistik (wind direction) för den dar månaden.
Så jag ska kunna om det är bättre att paddla från norr till soder eller vice versa.
Tyvärr för min svensk jag är en 60 år gammal italiensk.
Tack
Riccardo

Kommentarer

  • Hej Riccardo!

    I Öppna data kan du ladda ner vindhistorik, http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    Välj först parameter, Vindriktning, och Endast nu aktiva och klicka sen på den prick som ligger närmst området du är intresserad av, gissar att det är Kalmar och Gladhammar.

    Därefter kan du ladda ner Historiska granskade.

    Vindriktning anges i enligt följande: 0 till 360 grader (När vindhastigheten är 0 m/s sätts vindriktningen till 0 grader. 360 grader representerar norr, 90 grader öster osv.)