Vindriktning

Vilken är över tid den vanligaste vindriktningen på Mossängen i Munkfors kommun när det regnar ?

Och påverkas nederbörds resa från moln ( motsv. ) till mark eller ett tak i Norden inte bara av vindriktning, utan även av annan faktor t.ex. coriolis eller lufttrycksförändringar ?

Robert Hult

Kommentarer

  • Hej! Corioliseffektens påverkan på regn är intressant: Coriolisaccelerationen för en vertikal rörelse ges av ekvationen a = -2Ω w cos(ϕ) om regndroppen faller rakt ner, där Ω  är jordrotationens vinkelhastighet, w regndroppens vertikalhastighet och ϕ är lattituden.

    Munkfors lattitud är ungefär 59,8 grader, en typisk terminalhastighet för regn är 10 m/s och jordens vinkelhastighet är 7,292 10⁻⁵ rad/s. Detta ger en acceleration på 0,0007 m/s². En regndroppe kan falla från ett par tusen meters höjd och falle då alltså 200 s, vilket då ger en distans på cirka 15 m. Så Corioliskraften påverka alltså regndroppar i teorin. Förändringar i tryck är dock små under dessa tidskalor och har ingen effekt.

    Jag återkommer om din andra fråga.
    Magnus Klimatolog
  • Hej Robert

    Det närmaste stationen vi har ligger i Sunne. När det faller nederbörd där är det vanligaste att vinden kommer från söder.

    Från Öppna Data kan du själv ladda ner de data du är intresserad av och göra egna sammanställningar:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart