Vindriktning

Vilka instrument har använts för att mäta vindriktning för Östergarnsholm.\? T o m 1971 verkade man bara mäta en av 16 vindriktningar. Mellan 1972 och 1994 hittar jag inga data. Från 1995 ges riktningen i grader.

Kommentarer

  • Hej Peter

    Sedan 1995 finns det en automatstation som rapporterar vindriktningen i 360 grader på 10 meters höjd.

    Före automatstationen installerades fanns ett instrument för vindhastigheten som observatören lästa av. För vindriktningen är det troliga att det fanns en vindfana som observatören kunde utläsa vindriktningen från. Metoden medgav i bästa fall 16 vindriktningar.

    Hälsningar

    Lennart Wern