Vindförluster vid nederbördsmätning

Under rubriken Felkällor vid nederbördsmätning, Vindens påverkan står det att vindfelet kan uppskattas till högst 5 % för regn och 10 % för snö. Hur skall jag uppfatta dessa siffror? Avser de förluster under den tidsperiod då nederbörd faller OCH det blåser. Eller är det förluster under en längre tidsperiod, år eller månad, för vilken man kanske presenterar nederbörden som medelvärde?

Kommentarer

  • Hej, det som avses är genomsnittliga värden. Här finns en rapport om ämnet: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.105076!/meteorologi_111.pdf
    Magnus Klimatolog
  • Hej och tack för Alexanderssons rapport. Om jag förstått det rätt så är alltså de uppgifter som redovisas på websidan, att vindfelet för regn är högst 5 %, att betrakta som årsmedelvärden. Detta tycker jag verkar vara en låg siffra. Årskorrektionerna som redovisas i rapporten ligger ofta i intervallet 7 - 15 %. Vindfelet anses normalt svara för större delen av korrektionen. Det innebär ju att fel från avdunstninng och vätning skulle stå för resten av korrektionen, dvs 2 - 10 %. Det tycker jag verkar vara för mycket. Jag förstår helt och hållet rapportens budskap, men jag är alltså skeptisk till 5 % - siffran på websidan. Har jag missförstått något?
  • Hej, märk att det står "För en väl skyddat mätplats uppskattas vindfelet till högst 5% för regn och 10% för snö". För stationer som inte står väl skyddade kan felet vara större.
    Magnus Klimatolog