Vindarnas respektive hög- och lågtryckens rörelser över jorden

Samverkar vindarnas respektive hög-och lågtryckens rörelser med varandra eller är de frikopplade från varandra över jordklotet. Om de samverkar, kan de då förstärka varandra så att de då blir mer intensiva?

Kommentarer

  • Hej Ulrika.
    Atmosfären hänger ju ihop och högtryck ock lågtryck är alltid kopplade till varandra och påverkar varandra på ett eller annat sätt. Men hela cirkulationen i atmosfären både i horisontalled och höjdled är sammankopplad och det är en komplicerad samverkan mellan bland annat solinstrålning, jordytans och atmosfärens temperatur, jordens rotation och fördelningen av hav, land och bergskedjor som bestämmer hur vindar och lufttryck utvecklas. En sida som jag tror kan vara bra att börja läsa mer på är denna: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hogtrycks-och-lagtryckscirkulation-1.4271
    Där finns också länkar till fler artiklar om atmosfärens allmänna cirkulation.
    Thomas Klimatolog