Vindar och lågtryck

Följer er väderprognos, häromdagen var prognosen sydliga vindar och ett nederbördsområde på väg västerifrån,min fråga är tränger, inte dom sydliga vindarna
lågtrycket norrut i stället för att det som nu fortsatte österut?

Lars Holmkvist
Avesta

Kommentarer

  • Hej!

    Om vi har en lågtrycksbana så kommer vindarna att blåsa snett in mot lågtryckscentrum (för att utjämna trycket). På norra halvklotet strömmar vindarna motsols in mot lågtryckscentrum, på södra halvklotet medsols. Skillnaden mellan de båda halvkloten beror på corioliskraften.

    Man ska alltså inte tänka sig ett lågtryckscentrum som ett "föremål" som driver med vinden, utan just som ett område med lågt tryck i förhållande till omgivningen.

    SMHI:s Kunskapsbank har en förnämlig serie populärvetenskapliga artiklar, skrivna av Anders Persson, om just atmosfärens allmänna cirkulation. Kräver lite eftertanke men rekommenderas för alla som har intresse för saken:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-allmanna-cirkulation-1.5608