Vindar

Hej, undrar lite varför det blåser så mycket ostligt numera?

Lars-Göran Osin

Kommentarer

  • Hej Lars-Göran

    Jag undrar vad du grundar ditt antagande på? att det "blåser så mycket ostligt numera"?

    Med ostliga vindar menas att vinden kommer från öster.

    Jag tittade efter på observationerna av vindriktning österifrån från vår väderstation i Kolmården-Strömsfors. Hittills i år har 6 % av vindarna kommit från öster på den stationen, igenomsnitt under perioden 1996-2021 är det 7 %. 2019 var det 13 % ostvindar vilket är det år då det varit mest ostvindar och 2011 var det 4 % ostvindar vilket är minst.

    Från Öppna Data kan du själv titta på alla data från våra väderstationer.

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart
  • Hej Lennart! Tacksam för svar. Har varit en tid vid sommarstugan som ligger vid sjön Yxningen, Kömnevik. Upplever att det har blåst från öst, både ganska hårt och under en lång pedriod. Nån enstaka dag eller två har det varit lugnt. Känns som att det är mera än vad det brukar, därför undrar jag.
    Mvh LG Osin
    Lars-Göran Osin
  • ok
    Titta gärna in i Öppna Data och se om dina iakttagelser stämmer med observationerna från närmaste väderstation.

    Hälsningar

    Lennart