Namn på högtryck?

Vad kallas de högtryck som ger upphov till den varma fuktiga luft som kommer in över norra Europa?

Kommentarer

  • Hej! Vanligen får varken högtryck eller lågtryck något namn. Men det finns givetvis undantag. Om vi studerar den genomsnittliga lufttrycksfördelningen över norra Atlanten så finner vi att det i genomsnitt finns ett lågtryck nära Island och ett högtryck nära Azorerna. Dessa brukar därför benämnas efter dessa två geografiska platser; det isländska lågtrycket och det azoriska högtrycket. Denna ofta dominerande tryckfördelning ger upphov till en västlig luftström in över Europa. Liknande kvasipermanenta hög- och lågtryck finns även på andra platser på jorden.

    Sedan några decennier har vandrande mellanbreddscykloner (populärt kallat lågtryck) som orsakar storm eller orkanvindar också fått egennamn, såsom Gudrun och Per. Tillfälliga högtryck däremot har inte förärats detta.