Vilket vattensystem

Jag skall söka utplanteringstillstånd för fisk hos Länsstyrelsen och då måste jag bl.a. svara på en fråga som lyder "Vilket vattensystem enligt SMHI". Vet ni vad de menar med det och i sådana fall, hur får jag reda på det? Till saken hör kanske att det handlar om en grävd damm baserad på grundvatten.

Kommentarer

  • Hej Tomas!
    Du kan gå till "Modelldata per område" under SMHIs Vattenwebb, eller följande länk: https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/
    Där ser du Sverigekartan. Zooma och klicka på punkten du vill ha tillstånd för. Det visas en ruta med information. Där finns info som länsstyrelsen frågar efter, troligen "Huvudavrinningsområde", "Delavrinningsområdets AROID", "Delavrinningsområdets SUBID", "Delavrinningsområdets namn".
    Den informationen samt hydrologisk data kan också laddas ner genom "Ladda ned data (xls)" knappen som syns i rutan.

    Allmänhetens Hydrolog
  • Stort tack för det snabba och uttömmande svaret!

    Mvh
    Tomas
  • Hej!
    Vad är det för skillnad på AROID och SUBID?
    Mvh/ Anna
    Anna
  • Hej!
    SUBID är den benämning som används på delavrinningsområden i modellen S-HYPE.
    AROID är benämningen på delavrinningsområden som används vid förvaltning ytorna för avrinningsområden. Förvaltningen kallar vi här på SMHI svenskt vattenarkiv.

    Kortfattat kan man säga att det är olika namn för samma sak.

    Med vänliga hälsningar
    Katarina
    Allmänhetens Hydrolog
  • Ok, jag försökte söka på AROID i Modelldata per område | SMHI - Vattenwebb  men får ingen träff. Däremot får jag det på SUBID. Stämmer det och i så fall hur kan jag enklast gå direkt från en vattenförekomst i  VISS där jag ser aktuellt AROID (vilket verkar vara samma id som DARO där) till att komma till SMHIs modelldata. Jag ser inte att SUBID syns någonstans i VISS.
    Anna
  • Hej!  Det var lurigt. Det ska gå att söka på AROID i "Ladda ned modelldata per område". Har du dubbelkollat att du har rätt format? Du kan börja knappa in siffrorna så kommer du se att det dyker upp förslag på aktuella AROIDn. I vissa enstaka fall har uppdateringar gjorts. Exempelvis kan ett delavrinningsområde delas och på så sätt ges två nya idn. Det skulle också kunna vara fallet här.

    Vad är det för område du är intresserad av?
    Vänliga hälsningar
    Katarina
    Allmänhetens Hydrolog
  • Hej Katarina,

    Ber om ursäkt för att jag inte har svarat, men jag tror faktiskt att det var VÄLDIGT längesedan jag ställde frågan?
    Tomas Ljunggren
  • Hej Tomas.
    Allt är i sin ordning, jag tror att Anna har hamnat på den tråd som du skapade. Det är jag som ska be om ursäkt om du blivit uppkopplad på detta igen. Egentligen borde nog hennes fråga hamna separat.
    Du kan alltså släppa denna tråd.
    Mvh Katarina

    Allmänhetens Hydrolog