Vilken samhälle sektorn ansvarar mest för energis slöseri?

Hur mycket procentuellt har medverkat, till temperatur ökningen och iss smältning, rören som läggs på havsbåten för energis transport. Hur fördelas procentuellt dess förbrukning, mellan samhälls behov (bostad-föda) och krigsidustrin.

Kommentarer

  • Hej Konstantinos.
    En bra och intressant fråga som SMHI inte har data för att kunna svara på. Naturvårdsverket har viss statistik på hur mycket växthusgaser som olika samhällssektorer släpper ut. Energiförbrukningen är dock inte samma sak som utsläpp av växthusgaser även om de är starkt beroende av varandra. För energiförbrukningen för olika sektorer i samhället gissar jag att energimyndigheten kan ha statistik.

    MVH Erik
    Erik