Vilka faktorer får regnmoln att släppa sina droppar just där och då?

Vad krävs för att moln ska släppa ifrån sig sina droppar? Vilka olika faktorer måste vara uppfyllda? Ibland kan man bli förvånad över att så mörka, tunga moln passerar, så då tänker jag på om det finns mer faktorer än vattendropparnas storlek och hur många droppar molnet innehåller. Spelar stoft och damm i molnen någon roll? Frågan är ställd för ett område i slättlandskap som har obetydliga höjdskillnader.

Kommentarer

  • Hej Terese
    När luften stiger avkyls den och kondensation sker det vill säga vattenånga övergår till molndroppar. Molndroppar bildas på sk kondensationskärnor, eller små små partiklar som finns i luften. Molndropparna är så små att de svävar i luften. När dropparna har vuxit till och blivit så stora att de inte kan sväva längre faller de ur som regn.
    Vinden spelar också roll. I stackmolnen är det ofta uppvindar eller termik som segelflygare säger. I åskmoln kan upp- och nervindar var riktigt kraftiga, upp mot 20-30 m/s och i extremfall ännu högre. Hagel kan då växa sig stora.

    Här kan du läsa mer om hur moln bildas:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/moln-bildningssatt-1.31468

    Hälsningar

    Lennart Wern