Växthusgaser i stratosfären

Är det korrekt att växthusgaser i stratosfären kyler jorden eftersom de ökar strålningstemperaturen?

Kommentarer

  • Detta är en komplex fråga. Men om vi, trots detta, gör en förenkling (när det gäller växthusgaserna och deras betydelse för strålningsflödet och temperaturen) kan vi säga att atmosfären är genomskinlig för inkommande solstrålning. Den inkommande solstrålningen värmer därmed upp jordytan. Den därmed varmare jordytan strålar ut värmestrålning (som växthusgaserna kan växelverka med). Denna värmestrålning kan till viss del stråla ut i rymden, men atmosfärens växthusgaser absorberar en del som därmed värmer atmosfären. Växthusgaserna i sin tur strålar ut värmestrålning (vilket ger avkylning) en del ned till jordytan igen och en del vidare ut mot rymden. Detta infångande/utstrålande av energi sker många gånger. Ju mer växthusgaser eller effektivare absorptionsförmåga växthusgasen har  desto fler gånger upprepas denna process. Vid ökande mängder av växthusgaser blir nettoeffekten  en uppvärmning i atmosfärens lägre delar och en avkylning i de högre. Om vi bara  hade beaktat växthusgaser i stratosfären tror jag inte skulle ge en avkylning där. Problematiken är dessutom inte så enkel som jag beskrev ovan, vissa växthusgaser som tex ozon (som är vanlig i stratosfären) växelverkar dessutom inom det synliga och ultravioletta området vilket gör det mer komplext. Det behövs ordentliga beräkningar, men jag ville bara beskriva principen ovan att atmosfären hänger ihop.