Vattenståndet i Hjälmaren

Hej, jag undrar vad det beror på att det nästan dagligen står "just nu saknas observationer från denna station" men att kurvan i diagrammet fylls i. Får ni inte in uppgifterna från Hjälmarens vattenförbund under vissa perioder eller finns det någon annan anledning?  På deras egen sida uppdateras vattenståndet dagligen med uppgifter från såväl mätstationen vid Hampetorp som vid Hyndevad och det skall vara snittet mellan dessa som skall rapporteras in som aktuellt vattenstånd. Nu har det visat sig att detta ofta skiljer sig från de siffror ni rapporterar. Det är av största vikt att rätt siffror rapporteras eftersom vattenståndet under en längre period underskridit den enligt vattendomen lägsta tillåtna på 21,62 meter över havet, och avtappningen vid Hyndevad är mer än den dubbla mot vad som domen tillåter p.g.a. att dammluckorna ej underhållits och läcker minst 6 kubikmeter per sekund när de är stängda. Ett år som detta med historiskt låga tillflöden till sjön är det ju av större vikt än någonsin att regleringen av avflödet fungerar som det är tänkt.
Undrar  Björn Eriksson på ön Valen i Hjälmaren

Kommentarer

  • Hej och tack för din uppmärksamhet! Under en period hade vi problem med insamlingen från Hjälmaren och då la vi in denna kommentar men felet är nu åtgärdat så vi ska ta och ta bort denna text. Vattenstånds- eller flödesuppgifter ska inte skilja mellan HVF och SMHI eftersom det är HVF:s uppgifter vi rapporterar på våra observationstjänster. Däremot beräknar SMHI även modellerade värden för Hjälmaren och de kan självklart skilja från observerade.
    Niclas Hydrolog